fredag den 12. september 2008

Lidt om området

I slutningen af 1700tallet var der omkring dobbelt så meget skov mellem Haderslev og Christiansfeld. Idag er en stor del erstattet af mark og eng. Her ses et kort over Vesterskoven (nederste venstre hjørne af pdf-filen). Min biotop ligger ved ottetallet i nærheden af Ladegårdsbæk og overdrevet. Der er et spændende svampe- og dyreliv på denne løvskovsplet, som det nok kan ses på billederne i mit tidligere indlæg. Min biotop ligger omkring Kongeegen, hvor Kong Frederik IX havde fast post under kongejagt. Her får mange træer lov til at stå, indtil de dør af alderdom.

Når jeg besøger min biotop, cykler jeg op af den østlige skovvej fra Haderslev by forbi Ulfshus. Her er rester af den gamle alfarvej, som forbandt landsdelen med kongeriget mod nord. Lidt østligere løb Kongevejen, som alene var forbeholdt Kongen.

Ingen kommentarer: